Activitat física durant l’embaràs

In Hospital de Nens, Salut i Esport

Dra. Yanira Castillo Ávila

Nº. Col. 45376

Llicenciada en Medicina i Cirurgia. Colòmbia, 2007.· Homologació del títol de Llicenciada en Medicina i Cirurgia pel Ministeri de Ciència i Innovació. · Desembre, 2008. · Diploma en Reanimació Cardiopulmonar Avançada Pediàtrica i Neonatal, 2012. · Màster en Salut Infantil Fundació Hospital de Nens de Barcelona – Universitat de Barcelona, 2013.

Sabem que és un espai per parlar de medicina esportiva en els nens, però parlar de l’embaràs ens sembla important per poder orientar les futures mares i pares en aquest camp.

De vegades sentim que no s’ha de realitzar activitat física durant l’embaràs, que no es pot sotmetre el cos d’una gestant a sobreesforç físic o que s’ha de fer molt repòs. La meva resposta és, si els controls ginecològics es troben dins del normal i no hi ha una prescripció mèdica que eviti realitzar activitat física, es pot fer de manera controlada i orientada.

És cert que l’activitat física durant l’embaràs ha d’orientar-se a fer treball cardiovascular o aeròbic moderat fent que les pulsacions de l’embarassada es trobin en un 70% de la seva freqüència cardíaca màxima teòrica (és una fórmula molt senzilla, si restem 220 a l’edat, obtindrem el 100% de la freqüència màxima teòrica). Per exemple, si és una dona de 35 anys: 220-35 = 185 x 0,70 = 129 pulsacions per minut. Aquesta és la intensitat recomanada aquest, i es recomana assolir-la al voltant de 3 hores setmanals, en sessions de 35-45 minuts amb previ escalfament de 5 minuts.

Existeixen alguns esports que s’han d’evitar per risc de caigudes o pèrdua d’equilibri, traumatisme o microtraumatisme com són els esports de xoc, salts, de contacte, de contraatac o sobre plataformes mòbils que facin perdre l’equilibri. També s’han d’evitar els esports amb apnees perllongades per risc d’originar hipooxigenació fetal i, en les dones que tinguin xifres tensionals elevades, evitar els exercicis de força muscular o isomètrics.

És molt important menjar 1 hora abans de realitzar activitat física evitant menjars abundants o rics en greixos. Recorda que no has de menjar per dos, només cal saber menjar bé, entre 5 i 6 vegades al dia per evitar pics de hipoglicèmia o sobreingesta de menjar. I les necessitats d’hidratació en l’embaràs són una mica més altes, 750 ml d’aigua durant la teva sessió física.

Cal adequar l’activitat física per períodes de l’embaràs: les primeres etapes són de més activitat, l’exercici brinda molts beneficis com ara augmentar el nivell d’energia, millorar els dolors d’esquena, reduir el restrenyiment, disminuir l’ansietat i l’estrès, millorar la circulació en membres inferiors i disminuir el risc de deteriorament articular, diabetis gestacional i preeclàmpsia.

Al final de l’etapa gestacional pot ser que només vingui de gust caminar, i segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut) per evitar hàbits de sedentarisme s’ha de realitzar una caminada durant 30 minuts seguits o 10.000 passos al dia.

La meva recomanació final és que, si després de l’activitat física es presenten símptomes de: dolor abdominal baix, perdudes sanguínies, dolors osteomusculars importants, orines fosques, marejos o dolor toràcic, consulteu amb el servei d’urgències més proper.


123

L’embaràs és un estat fisiològic de la dona en el qual l’esport pot continuar tenint un efecte beneficiós.

Hem d’escollir esports que siguin respectuosos amb el nostre estat actual i amb el benestar fetal

Integrar l’activitat física resulta beneficiós pel desenvolupament de l’embaràs, inclosa la recta final de la gestació


Vacuna antitetànica

El tètanus és una malaltia molt greu provocada per la toxina d’un bacteri anomenat Clostridium tetànic i es produeix com a conseqüència de la contaminació de ferides amb aquest germen.

La potent toxina tetànica actua com un verí que afecta el sistema nerviós central, causant rigidesa muscular generalitzada, espasmes dolorosos, dificultat per respirar i empassar, convulsions i altres símptomes que amenacen la vida del malalt.

La vacuna antitetànica està inclosa dintre del calendari vacunal infantil i també en el calendari de l’adult. És la vacuna per la qual et preguntaran quan et facis una ferida “lletja” que s’hagi de curar.

Recorda que mantenir al dia el teu calendari vacunal és la millor forma d’evitar moltes malalties!

You may also read!

IRONMAN Barcelona 2019 Un repte esportiu sense sostre

Text de David Giménez · Fotos de J.M.Arenaza (Ajuntament de Calella) Tot  funciona amb la precisió d’un rellotge suís.

Read More...
KHYZER HAYAT

KHYZER ‘THE DESTROYER’ HAYAT, LA SAVIESA DEL GUERRER

FOTOS DE GLORIA MARFIL És campió d’Espanya de Muay Thai, una de les disciplines esportives que més adeptes està tenint en

Read More...
DAVID PEÑA i NICOLÁS MARRÓN Campions d’Europa sub-19

DAVID PEÑA i NICOLÁS MARRÓN Campions d’Europa sub-19

El Maresme és una font inesgotable de talent esportiu. Una comarca on contínuament sorgeixen campions de molt diverses disciplines.

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Mobile Sliding Menu

CLICA SOBRE LA IMATGE PER A MÉS INFORMACIÓ