L’esport durant la infància i els seus beneficis

In Hospital de Nens, Salut i Esport

Realitzar esport durant la infància és un dret humà reconegut per la UNESCO, pels valors que representa i els beneficis per a la salut dels nens i de les nenes.

Tots els nens i les nenes poden practicar esport, i això inclou els nens amb necessitats especials o els que tenen alguna malaltia crònica com diabetis, asma o epilèpsia. Resulta una excel·lent forma d’integració.

L’esport infantil té beneficis en 4 àmbits: físic, psicològic, acadèmic i social.

1. Beneficis físics: L’esport és un hàbit saludable. Està demostrat que l’activitat esportiva és un excel·lent factor de prevenció de malalties cardíaques, hipertensió, diabetis, càncer i de l’obesitat. L’esport afavoreix el desenvolupament dels músculs i dels ossos i evita el sedentarisme.

2. Beneficis psicològics: L’esport estimula la secreció d’endorfines, que són unes substàncies que originen benestar. S’alliberen tensions. Les persones que practiquen esport són més felices i tenen una millor autoestima.

3. Beneficis acadèmics: La pràctica d’esport incrementa el flux sanguini cerebral. Tal com diu el refrany “mens sana in corpore sano”, l’augment del flux cerebral millora la capacitat d’aprenentatge o la memòria, i a més afavoreix la creació d’hàbits que es poden extrapolar a l’estudi.

4. Beneficis socials: L’esport permet als nens i a les nenes fer amics, guanyar confiança en si mateixos i resulta divertit. Es desenvolupen valors socials de gran importància com el treball en equip, la disciplina, la responsabilitat, la gestió del temps o la lleialtat. La pràctica esportiva actua en la prevenció de conductes de risc com les addiccions.

La pràctica esportiva és positiva durant tota la vida, també durant la infància. Un dels factors més importants a tenir en compte és l’empremta que deixen totes les activitats a la infància: practicar esport en els primers anys de vida facilita que aquesta pràctica s’allargui a altres períodes d’edat

Quin tipus d’esport és el més adequat per a cada edat?

No hi ha esports predeterminats per a cada edat, encara que en els primers anys de vida, el desenvolupament psicomotor encara s’està completant i els nens estaran immadurs per algunes activitats que precisin que el desenvolupament de la coordinació i l’equilibri estigui més avançat. En els primers tres anys de vida les activitats que potenciïn aquest desenvolupament seran les més adequades.

Fins als 4-5 anys, les activitats esportives estan molt relacionades amb el joc i és la forma com es gaudeixen. Entre els 6 i els 10 anys, és ideal que els nens i nenes puguin provar diferents esports per poder valorar les seves preferències personals.

Lògicament la logística familiar i la possibilitat que l’esport sigui una part més del temps en família també tindran pes.

En qualsevol cas, l’esport escollit ha d’estar adaptat a les necessitats i als gustos infantils. Resultar prou atractiu perquè comporti un compromís per mantenir-lo en el temps.

La competició durant els primers anys no hauria de ser un objectiu principal, i tot i que els esports individuals poden tenir el seu espai, es recomana els esports d’equip durant la infància pels valors que comporten.

Finalment, des del punt de vista mèdic, el teu pediatre pot aconsellar en funció de les característiques de l’infant. La revisió mèdica esportiva serà necessària amb el pas del temps.

L’esport resulta una activitat excel·lent no només des del punt de vista físic sinó també per al desenvolupament personal. Si tu practiques esport, els teus fills t’imitaran.


123

1 L’esport és important en totes les edats, també durant la infància. S’obtenen beneficis de la pràctica esportiva des del punt de vista físic, psicològic, acadèmic i social.

2 L’esport infantil ha d’adaptar-se a les necessitats i als gustos dels nens i de les nenes.

3 Considerar l’esport com un temps en família i com una forma més de transmetre hàbits saludables als teus fills.


Dormir bé: imprescindible per rendir adequadament

Sabies que en últim segle hem perdut una hora diària de son? Tant adults com nens dormim menys del necessari. Influeixen diferents factors socials, com ara l’ús de les pantalles.

Intentar ajustar els nostres horaris de menjar i de descans millora el nostre rendiment acadèmic i esportiu, i el nostre benestar en general. T’animes a revisar les hores de son de la teva família?

You may also read!

Aina Florenza Edo

Aina Florenza Edo

Campiona del món amb 16 anys, una precocitat sorprenent Fotos de PEP MORATA Patina des que va néixer per

Read More...
laia esquís

LAIA ESQUÍS Tota una campiona del món

“Estic vivint un somni del qual no vull despertar-me” Què es pot dir d’una noia de 13 anys que

Read More...

Jaume Oliveras, alcalde del Masnou: “Ser alcalde del teu poble és el més important que hi ha”

Jaume Oliveras i Maristany (El Masnou, 29 de maig del 1962) és un polític català militant d’ERC, diputat al

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Mobile Sliding Menu

DONA UN COP D’ULL A LA VERSIÓ DIGITAL D’OCTUBRE

O BUSCA EL TEU EXEMPLAR IMPRES AL MAPA