Què esmorzar abans d’un partit

In Hospital de Nens, Salut i Esport

Salut i Benestar

Si tens un partit de futbol al matí has de fer un esmorzar nutritiu i equilibrat. El millor per a un partit a les 12 del matí ha d’aportar tots els

nutrients necessaris per realitzar activitat física en òptimes condicions. Els partits en horari de matí són molt freqüents en el futbol base,

amb una forquilla horària que va des de les 9.00 del matí fins les 14 hores.

Seria bo que els entrenadors preguntin als seus jugadors per l’esmorzar que han fet. Sempre hi haurà algú que no a esmorzat res, i tan sols ha begut aigua. Altres un refresc o begudes isotòniques. I pitjor encara, begudes energètiques. Potser algú respongui que patates fregides amb ou ferrat, o fruites. Pocs hauran fet un esmorzar correcte.

Dades que has de conèixer:

S’ha de diferenciar si ets un nen o un adolescent en edat de creixement o si ets un adult. Els primers necessiten una aportació major de proteïnes, calci, ferro i vitamina C.

No hi ha cap aliment que un futbolista professional, amateur o nen, el faci jugar millor en un partit.

L’esmorzar ha de ser nutritiu i equilibrat perquè això millorarà el teu rendiment físic en el partit.

Un esmorzar incorrecte sí que disminuirà el teu rendiment, no només físic sinó també psíquic.

La glucosa és el principal hidrat de carboni que utilitza l’organisme com a font d’energia per al múscul, ja que augmenta els depòsits de glucogen muscular que van que s’utilitzaran durant un partit. Si el teu múscul no té glucogen et cansaràs abans, patiràs rampes i se’t pujaran els bessons.

La glucosa també és la principal font d’energia del cervell. Per tant, si no has esmorzat res o només has pres una mínima porció de glucosa, durant el partit disminuirà la teva glucosa en sang (una baixada de sucre o hipoglucèmia) i t’esgotaràs físicament abans. A més, pots patir marejos i fins i tot pèrdua de consciència, suor freda, etc.

I a nivell cerebral, has de saber que les neurones només s’alimenten de glucosa, per tant, si et falta glucosa les neurones s’alentiran i com a conseqüència també es tornaran lents els processos cerebrals, es a dir, et costarà pensar. És a dir, que tindràs una disminució del rendiment i un partit per oblidar.

Si menges massa productes rics en greixos (olis, mantega, embotits, ous ferrats, bacon…) et produiran una digestió més llarga pel que ha de ser un esmorzar i et sentiràs pesat, i potser amb nàusees o vòmits, i també meteorisme (flatulències).

Has d’esmorzar, com a mínim, tres hores abans de l’inici del partit. Això es degut a que durant la digestió augmenta el reg sanguini del tub digestiu, amb la qual cosa disminueix aquesta quantitat d’aportació sanguínia a nivell muscular i cerebral. Per tant, tindries menor rendiment físic, i et fatigaries abans.

Has de saber, que si esmorzes correctament milloraràs el teu rendiment físic i psíquic.

Recomanacions per un esmorzar com cal:

Si el partit és a les 12.00 hores, esmorza a les 9.00, amb tranquil·litat, mastegant bé els aliments i gaudint del que menges.

No mengis coses a les que no estiguis habituat. Has de fer-ho com ho fas sempre, però hauràs d’augmentar les quantitats.

Has de tenir en compte que els productes que consumeixis hauràs de digerir-los abans de l’escalfament.

Evita productes ensucrats (brioixeria industrial, cereals ensucrats, massa sucre en la llet).

I perquè l’esmorzar sigui equilibrat, abans de competir has d’augmentar la quantitat d’hidrats de carboni (pa, torrades, galetes, cereals, pasta, arròs, patata), mantenir la quantitat de proteïnes (pernil dolç, pernil de gall dindi, truita a la francesa) i disminuir els greixos (olis, mantega, millor llet desnatada) i prendre vitamines i minerals, fruites fonamentalment.

Alguns models d’esmorzar:

Llet amb cacau + cereals (millor integrals) + 2 torrades de pa amb melmelada + pernil dolç + fruita o suc de fruites.

Llet amb cacau + galetes + 2 torrades amb melmelada + 1 truita francesa + fruita o suc de fruites.

Llet amb cacau + pasta cuita aromatitzada amb herbes + pernil de gall dindi + fruita o suc de fruites.

Llet amb cacau + arròs cuit + pernil dols + fruita o suc de fruites.

2 iogurts + torrades amb formatge fresc + pernil de gall dindi + fruita o suc de fruites.

Llet amb cacau patata cuita + truita a la francesa + fruites o suc de fruites.

Llet amb cacau + cereals integrals + 1 iogurt amb civada o mel + 1 torrada amb melmelada + fruita o suc de truites.


L’APP de la FCF arriba a les 100.000 descàrregues

L’app de la FCF ha assolit la xifra de 100.000 descàrregues. Amb aquesta aplicació mòbil, disponible per iPhone i Android, els usuaris podran seguir l’actualitat del seu club, consultar els resultats i accedir a les dades de qualsevol partit en un temps rècord, entre d’altres serveis. Arribar a 100.000 descàrregues amb 150.000 federats és una excel·lent notícia.

Una de les novetats més recents de l’aplicació mòbil és l’eina de geolocalització dels camps de futbol i els pavellons de futbol sala. A través d’aquest servei, els usuaris poden arribar al seu destí de la manera més ràpida possible. Entre les novetats també destaca la previsió meteorològica per al moment que es disputi el partit.

 

 

You may also read!

Campió del món Sergi Llongueras, Passió sobre dues rodes

Sergi Llongueras s’ha proclamat recentment campió del món de Bici Trial al Mundial de Chengdu (Xina), tant individual com

Read More...

“El Maresme és un puntal del futbol sala a Catalunya”

José Miguel Calle, Director Lliga Catalana de Futbol Sala de l’FCF El futbol sala català ha experimentat una profunda transformació

Read More...

Club Futbol Santvicentí, 75 anys fomentant l’esport

El  CF Santvicentí es va fundar el 1945 per l'embranzida d'uns esportistes del poble, com Miquel Colomer, Salvador Torrents

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Mobile Sliding Menu