Quina beguda és recomanable per als teus fills quan fan esport?

In Hospital de Nens, Salut i Esport

Dra. Yanira Castillo Ávila. N. Col. 45376

Licenciada en Medicina y Cirugía. Colombia, 2007. Homologación del título de Licenciada en Medicina y Cirugía por el Ministerio de Ciencia e Innovación. Desembre, 2008. Diploma en Reanimación Cardiopulmonar Avanzada Pediátrica y Neonatal, 2012. Màster en Salut Infantil Fundació Hospital de Nens de Barcelona – Universitat de Barcelona, 2013.

És tan important una hidratació correcta en el dia a dia com la pràctica esportiva. Els nens i les nenes tenen un alt percentatge d’aigua a la superfície corporal i són molt vulnerables a la deshidratació i als danys per excessiva calor.

Quan hi ha sensació de set el nostre cos ja té un petit percentatge de deshidratació, aproximadament entre 1-3%. Amb els nens moltes vegades tenim el problema que s’obliden de beure líquids, i hem d’estar molt pendents d’això. Però, quina mena de líquids han de prendre? Sempre recomanarem aigua abans que qualsevol altre líquid, les begudes ensucrades només aportaran calories i ocasionalment intoleràncies digestives, amb la pràctica esportiva la fructosa i altres sucres no es toleren gaire bé.

Quina quantitat és la recomanada? Els nens de 6-10 anys haurien de prendre entre 1 – 1,5 litres d’aigua al dia i els nens majors d’11 anys dos litres d’aigua al dia, els dies que realitzin practica esportiva aquesta ingesta ha d’augmentar entre 750 ml a 1, 5 litres d’aigua, aportació que s’ha de fraccionar abans, durant i després de la pràctica esportiva.

Les begudes de recuperació post activitat esportiva s’aconsellen puntualment, ja que perdem aigua amb la respiració, aigua + electròlits amb la suor i aigua + electròlits amb l’orina. En realitzar activitat física intensa, estem metabòlicament més actius i hi ha mes pèrdues insensibles d’aquests. Aleshores s’ha de recuperar més de l’aigua, hidrats de carboni i electròlits.

Les recomanacions són les següents:

3  Activitat física amb intensitat major a 1 hora i mitja

3  Exercici intens amb exposició a temperatures extremes

3  Entrenament intens

3  Competició

Els símptomes de deshidratació secundari a activitat física poden ser els següents (segons el consens sobre begudes per a l’esportista, Arxius de Medicina de l’Esport):

3  Pèrdua del 2%: descens de la capacitat termoreguladora.

3 Pèrdua del 3%: disminució de la resistència a l’exercici, rampes, marejos, augment del risc de patir lipotímies i increment de la temperatura corporal fins a 38 graus.

3  Pèrdua del 4-6%: disminució de la força muscular, contractures, cefalees i augment de la temperatura corporal fins a 39 graus.

3 Pèrdua del 7-8%: contractures greus, esgotament, parestèsies, possible fallada orgànica, cop de calor.

La meva recomanació final és: si presenta els símptomes o sospita de cop de calor, ha de consultar al servei d’urgències més proper.


1-2-3

Per les proporcions corporals, els nens i les nenes tenen més facilitat per deshidratar-se que un adult, especialmente a menor edat.

Hem de ser conscients d’oferir aigua, especialment durant l’activitat esportiva als nens.

Reconeguem els signes i símptomes de deshidratació per oferir líquids i consultar un servei d’urgències en cas necessari.


Dia de la Dona

El 8 de març se celebra el Dia de la Dona, reconegut per l’Organització de Nacions Unides (ONU). L’objectiu és visibilitzar i conmemorar la lluita de les dones per la igualtat laboral i social.

En l’esport també hauríem de reivindicar l’esport femení des de la infància: no hi ha esports de nens i esports de nenes, les dones tenen tantes capacitats per competir i arribar a grans nivells de competició com els homes. Per altra banda mitjans haurien de posar el seu petit gra de sorra per visibilitzar aquesta activitat.

Feliç dia de la dona a totes!

You may also read!

Anni Espar, una gran campiona a Mataró

És una de les millors jugadores de tota la història del waterpolo espanyol. Campiona del món i d’Europa amb

Read More...

DAMIÀ DEL CLOT, Passió per Vilassar de Mar, el Maresme… i el bàsquet

DAMIÀ DEL CLOT Alcalde de Vilassar de Mar Home vitalista com pocs, Damià va heretar del seu avi matern la passió

Read More...
FCF

Tots som un equip, una campanya amb una gran acollida

La Federació Catalana de Futbol ha desenvolupat al llarg dels darrers anys diverses campanyes per fomentar els valors en

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Mobile Sliding Menu