Quina beguda és recomanable per als teus fills quan fan esport?

In Hospital de Nens, Salut i Esport

Dra. Yanira Castillo Ávila. N. Col. 45376

Licenciada en Medicina y Cirugía. Colombia, 2007. Homologación del título de Licenciada en Medicina y Cirugía por el Ministerio de Ciencia e Innovación. Desembre, 2008. Diploma en Reanimación Cardiopulmonar Avanzada Pediátrica y Neonatal, 2012. Màster en Salut Infantil Fundació Hospital de Nens de Barcelona – Universitat de Barcelona, 2013.

És tan important una hidratació correcta en el dia a dia com la pràctica esportiva. Els nens i les nenes tenen un alt percentatge d’aigua a la superfície corporal i són molt vulnerables a la deshidratació i als danys per excessiva calor.

Quan hi ha sensació de set el nostre cos ja té un petit percentatge de deshidratació, aproximadament entre 1-3%. Amb els nens moltes vegades tenim el problema que s’obliden de beure líquids, i hem d’estar molt pendents d’això. Però, quina mena de líquids han de prendre? Sempre recomanarem aigua abans que qualsevol altre líquid, les begudes ensucrades només aportaran calories i ocasionalment intoleràncies digestives, amb la pràctica esportiva la fructosa i altres sucres no es toleren gaire bé.

Quina quantitat és la recomanada? Els nens de 6-10 anys haurien de prendre entre 1 – 1,5 litres d’aigua al dia i els nens majors d’11 anys dos litres d’aigua al dia, els dies que realitzin practica esportiva aquesta ingesta ha d’augmentar entre 750 ml a 1, 5 litres d’aigua, aportació que s’ha de fraccionar abans, durant i després de la pràctica esportiva.

Les begudes de recuperació post activitat esportiva s’aconsellen puntualment, ja que perdem aigua amb la respiració, aigua + electròlits amb la suor i aigua + electròlits amb l’orina. En realitzar activitat física intensa, estem metabòlicament més actius i hi ha mes pèrdues insensibles d’aquests. Aleshores s’ha de recuperar més de l’aigua, hidrats de carboni i electròlits.

Les recomanacions són les següents:

3  Activitat física amb intensitat major a 1 hora i mitja

3  Exercici intens amb exposició a temperatures extremes

3  Entrenament intens

3  Competició

Els símptomes de deshidratació secundari a activitat física poden ser els següents (segons el consens sobre begudes per a l’esportista, Arxius de Medicina de l’Esport):

3  Pèrdua del 2%: descens de la capacitat termoreguladora.

3 Pèrdua del 3%: disminució de la resistència a l’exercici, rampes, marejos, augment del risc de patir lipotímies i increment de la temperatura corporal fins a 38 graus.

3  Pèrdua del 4-6%: disminució de la força muscular, contractures, cefalees i augment de la temperatura corporal fins a 39 graus.

3 Pèrdua del 7-8%: contractures greus, esgotament, parestèsies, possible fallada orgànica, cop de calor.

La meva recomanació final és: si presenta els símptomes o sospita de cop de calor, ha de consultar al servei d’urgències més proper.


1-2-3

Per les proporcions corporals, els nens i les nenes tenen més facilitat per deshidratar-se que un adult, especialmente a menor edat.

Hem de ser conscients d’oferir aigua, especialment durant l’activitat esportiva als nens.

Reconeguem els signes i símptomes de deshidratació per oferir líquids i consultar un servei d’urgències en cas necessari.


Dia de la Dona

El 8 de març se celebra el Dia de la Dona, reconegut per l’Organització de Nacions Unides (ONU). L’objectiu és visibilitzar i conmemorar la lluita de les dones per la igualtat laboral i social.

En l’esport també hauríem de reivindicar l’esport femení des de la infància: no hi ha esports de nens i esports de nenes, les dones tenen tantes capacitats per competir i arribar a grans nivells de competició com els homes. Per altra banda mitjans haurien de posar el seu petit gra de sorra per visibilitzar aquesta activitat.

Feliç dia de la dona a totes!

You may also read!

Marta Martorell. Alcaldessa de Tiana

“L’esport és un eix estratègic, una forma de vida que fa poble” Marta Martorell i Camps (ERC) va néixer

Read More...

‘VESTIDES’ PER GUANYAR

Equip femení de waterpolo Centre Natació Mataró Arrenquen la temporada 2020-21 amb les ales desplegades i amb la il·lusió

Read More...

JORDI MATAS President del Consell Esportiu del Maresme

AMB LA TORNADA DELS NENS I NENES AL COL·LEGI, TAMBÉ ES POSA EN MARXA UNA PART MOLT IMPORTANT DE

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Mobile Sliding Menu