SÍNDROME VARICOSA I L’ESPORT

In Esport, Salut i Esport

L’ESPORT REGULAR MODERAT NO NOMÉS NO ÉS PERJUDICIAL SI TENS VARIUS A LES CAMES SINÓ QUE ÉS FINS I TOT BENEFICIÓS PEL RETORN VENÓS AIXÍ QUE NO DUBTIS A COMENÇAR EL MÉS AVIAT POSSIBLE A FER ESPORT!

La presència de varius a les cames és la manifestació més coneguda de la insuficiència venosa crònica. Les varius és desenvolupen a causa de la debilitat del teixit conjuntiu de la paret de les venes del sistema venós superficial, això fa que el seu sistema valvular no sigui efectiu (el sistema valvular és el que s’encarrega de dirigir la sang de les cames contra gravetat cap al cor en posició de bipedestació). A conseqüència augmenta la pressió venosa a les cames i això dilata i deforma les venes superficials formant-se les varius.
Aquesta dilatació anòmala de les venes superficial a causa de l’augment de pressió en el seu interior produeix els símptomes típics de la síndrome varicosa: edema, dolor, pesadesa, rampes i sensació de cames cansades.
Donat que es tracta d’una patologia que no té una solució definitiva és molt important la seva prevenció.

QUÈ PODEM FER EN EL NOSTRE DIA A DIA PER EVITAR O ENDARRERIR LA SEVA APARICIÓ?
Tot i que l’aparició de les varius està associat en part a una predisposició genètica, hi ha certes accions que poden prevenir la seva aparició o empitjorament.
– En primer lloc és fonamental realitzar exercici físic com un hàbit diari.
-Evitar estar dret i estàtic durant molt de temps.
-Evitar estar assegut llargs períodes de temps, sobretot amb les cames encreuades.
-Perdre pes en cas de sobrepès.
-Realitzar banys de contrast tèrmic a les cames durant la dutxa.
– Quan descansem posar les cames en alt per afavorir el retorn venós i limfàtic.
– Anar en compte amb estar llargs períodes de temps en contacte amb fonts de calor com radiadors, calefactors…
– Massatges suaus començant pel turmell fins a la cuixa.
-L’ús diari de mitges o mitjons compressius.
-Evitar excés de grasses saturades, sucres i sal.
-Fer ús dels anticonceptius orals quan siguin estrictament necessaris donat que la teràpia hormonal facilita l’aparició de varius.

ÉS L’ESPORT BENEFICIÓS PER MILLORAR O PREVENIR L’APARICIÓ DE VARIUS?
Un entrenament adequat i constant millora els símptomes d’una persona amb insuficiència venosa crònica.

TOTS ELS ESPORTS SÓN BENEFICIOSOS PER A LES VARIUS?
Els millors esports a realitzar són la natació i l’aquagym. Dins l’aigua, aquesta crea una pressió molt beneficiosa sobre les cames i en cas de que la seva temperatura estigui lleugerament freda dona to a la paret de la vena evitant la seva dilatació. Això sumat a que la densitat de l’aigua fa que els moviments siguin més progressius i que es requereixi més força muscular per realitzar-los, ajuda en gran mesura a les vàlvules venoses a realitzar el retorn venós.
Hi ha d’altres esports beneficiosos com el senderisme i el ciclisme donat que no són esports de gran impacte i durant la seva pràctica es produeixen contraccions cícliques de la musculatura posterior de la cama (la bomba muscular és imprescindible pel retorn venós). El ball, el ioga o la gimnàstica rítmica també són bons esports a realitzar per millorar els símptomes i prevenir l’aparició de varius. De fet tots els esports aeròbics que no requereixin de moviments bruscs ni esports estàtics o amb posicions forçades són beneficiosos.

QUINS ESPORTS S’HAURIEN D’INTENTAR EVITAR EN CAS DE TENIR VARIUS?
Tot i que no es tracta de contraindicacions absolutes sinó de recomanacions, és millor intentar evitar els següents esports:
-Esports estàtics com l’halterofília.
-Esports com el bàsquet, voleibol, pàdel, tennis (suposen canvis bruscs, salts…).
-Esports de contacte físic: boxa, hockei, rugbi, futbol.

I QUÈ PASSA AMB EL RUNNING?
Existeix una creença falsa que córrer pot generar varius. Si l’estat de les vàlvules venoses es l’adequat, el running pot fins i tot ajudar que no es desenvolupin i al seu tractament. En cas de tenir varius és molt recomanable consultar l’especialista en Cirurgia Vascular per realitzar una valoració del tipus de varius que presenta i per rebre consells sobre com pot realitzar aquest esport sense agreujar la malaltia o fins i tot per millorar-la. És possible que després de realitzar l’estudi del sistema venós requereixi de tractaments específics per corregir la insuficiència venosa, després dels quals es podrà tornar a la pràctica esportiva habitual sense riscs per a la seva salut. Durant la pràctica esportiva és molt recomanable l’ús de mitjons.

You may also read!

DÍDAC PLANA: EL PORTER DEL BARÇA DE FUTBOL SALA, CAMPIÓ D’EUROPA I MVP DE LA FINAL

DESPRÉS DE 13 ANYS D’EXPERIÈNCIA EN LA MILLOR LLIGA DE FUTBOL SALA DEL MÓN, DÍDAC PLANA S’HA CONSOLIDAT COM

Read More...

CV Premià de Dalt Maresme

#AMUNTVALKIRIES! REFERÈNCIA DEL VÒLEI CATALÀ AMB GENT DE LA CASA Fa vint-i-set anys, i amb un canvi de nom

Read More...

XAVIER TORRES, PRESIDENT DE LA FEDERACIÓ CATALANA DE VELA

NASCUT A BARCELONA EL 30 DE GENER DE 1971 I CRIAT AL BARRI DE GRÀCIA, ES VA ENAMORAR DEL

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Mobile Sliding Menu