Catalunya lidera el mercat d’articles esportius

In Informe, Sense categoria

Un estudi publicat recentment per l’AFYDAD (Asociación Española de Fabricantes y Distribuidores de Artículos Deportivos), en col·laboració amb l’empresa SportPanel, i anomenat “El sector de los artículos deportivos”, fa palès el domini català quant al mercat d’articles esportius, tant en nombre d’empreses com en facturació. Aquest estudi recull dades sobre diferents factors econòmics i territorials que estudien el creixement i els canvis d’aquest sector durant l’any 2018, que es va presentar com un any molt favorable.

INDÚSTRIES I TREBALLADORS

El sector dels articles esportius va tancar un any 2018 amb un creixement d’un 3,38% respecte l’any 2017 quant a la facturació, sumant un total de 3.913 milions d’euros per a les 919 empreses fabricants o d’importació que registra l’AFYDAD, 35 menys que el 2017. D’aquestes 919 empreses, 466 són exclusivament fabricants de marques nacionals i són les que han crescut més a nivell de facturació, amb un 5,69%, arribant als 845 milions d’euros. També trobem les empreses dedicades a la importació de marques internacionals (381 empreses), que han augmentat un 4,29% la facturació per tal de sumar quasi 2.350 milions. D’altra banda, les societats que es dediquen tant a la fabricació nacional com a la importació estrangera (72) han patit una lleugera davallada (-1,96%) en la facturació, i han assolit un total de 718 milions d’euros.

Pel que fa al mercat laboral del sector, el 2018 va tancar amb molt bones xifres d’ocupació amb un total de 82.261 treballadors, 2.332 més que l’any 2017. D’aquests, 23.923 treballen en empreses i 58.338 en comerços, amb un augment de 597 i 1.735 treballadors, respectivament.

DISTRIBUCIÓ TERRITORIAL

La distribució de les empreses a Espanya permet veure el gran domini de Catalunya en aquest àmbit. Només a l’Àrea Metropolitana de Barcelona es concentren un 30,29% del total de les empreses del sector a Espanya. Si sumem aquest percentatge al de la Zona 1, descrita per l’AFYDAD com el territori comprès per Osca, Terol, les Illes Balears i la resta de Catalunya, la xifra augmenta fins al 47,29%. És a dir, quasi la meitat de les empreses del sector es troben a Catalunya o als seus veïns més immediats, i quasi un terç es troben exclusivament a l’AMB.

Les zones que segueixen a Catalunya són la Zona 2 o el Llevant (que comprèn el País Valencià, Múrcia i Albacete) amb un 14,30% i l’Àrea Metropolitana de Madrid amb un 13,29%. Per contra, les zones amb menys quantitat d’empreses són les illes Canàries, amb un 0,79%; Galícia, Astúries i Lleó, amb un 3,27% i Andalusia, amb un 4,39%.

VENDES I DESPESA DE LA LLAR

Les vendes al 2018 amb un total 7.228 milions d’euros, un 3,52% més que l’any 2017. Sorprèn que d’aquesta xifra, el 23,68%, és a dir, 1.712 milions, provenen del sector del ciclisme. Del total de vendes, un 13,06% prové de canals alternatius, és a dir, botigues no especialitzades. Un 77,61% prové de canals esportius (botigues especialitzades o grans magatzems amb seccions exclusivament esportives). La resta, un 9,33%, prové de l’anomenat canal vertical: gimnasos, outlets… Les famílies de productes més venudes són el calçat, amb un 41,70% i el tèxtil, amb un 37,80%. Cal destacar l’augment del 7,10% del material d’esquí i similars, o el 4,39% en raquetes.

La despesa mitjana de les llars espanyoles en esport l’any 2018 va ser de 389,03 euros, un 27,86% més que fa 10 anys, mentre que la despesa per càpita és de 154,68 euros, que representa un augment del 36,87%.


Principals conclusions

CONSUMIDOR

La millora econòmica ha afavorit a altres sectors de l’oci que competeixen directament amb la venda de material esportiu.

Els espanyols encara gastem molt poc en esport, una mitjana de 154,68 euros per any.

Actualment, el calçat és l’autèntic motor del sector del material esportiu.

INDÚSTRIA

Les empreses proveïdores van facturar un 3,38% més en 2018 malgrat haver-hi 35 empreses menys que en 2017.

Existeix una gran sobreoferta de productes i marques en la majoria de categories de producte.

El sector esportiu tendeix necessàriament cap a la concentració d’empreses i marques.

COMERÇ

En els dos últims anys s’ha incrementat de manera important la mortalitat de comerços, principalment els petits comerços multiesportius situats en mitjanes i grans ciutats.

Les botigues de ciclisme han liderat de manera espectacular el creixement de la superfície total de les zones de vendes del sector.

Gran increment de cadenes de comerços de concepte SNEAKER i botigues de moda de concepte sport lifestyle.

FUTURS ESCENARIS

Per als pròxims anys s’espera una important evolució de la venda de les marques atlètiques amb les seves línies d’estil més urbà.

La gran esperança del sector de cara als pròxims anys és la incorporació de la dona a l’esport, afavorida pels èxits esportius fins ara inèdits.

You may also read!

Marta Martorell. Alcaldessa de Tiana

“L’esport és un eix estratègic, una forma de vida que fa poble” Marta Martorell i Camps (ERC) va néixer

Read More...

‘VESTIDES’ PER GUANYAR

Equip femení de waterpolo Centre Natació Mataró Arrenquen la temporada 2020-21 amb les ales desplegades i amb la il·lusió

Read More...

JORDI MATAS President del Consell Esportiu del Maresme

AMB LA TORNADA DELS NENS I NENES AL COL·LEGI, TAMBÉ ES POSA EN MARXA UNA PART MOLT IMPORTANT DE

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Mobile Sliding Menu