Connect with us

Salut i Esport

LA IMPORTÀNCIA DELS ESTIRAMENTS

Quan millores la qualitat muscular, estàs millorant la teva salut

La salut dels nostres músculs és molt important perquè ens proporcionen moviment, concretament el moviment voluntari i perquè modulen la nostra postura corporal. Però també perquè influeixen directament a millorar la densitat òssia, milloren el sistema circulatori, participen en la respiració i és on es duu a terme el metabolisme energètic gràcies a la seva densitat mitocondrial.
Els músculs són diferents als altres teixits del cos per diferents motius:
  Són contràctils. Gràcies a aquesta propietat el múscul genera moviment i té to muscular.
  Generen Força i Resistència: El realment beneficiós per a la nostra salut és treballar per aconseguir un equilibri entre força i massa muscular.
  Són elàstics i flexibles: La recuperació és tan important com el treball de força i resistència del múscul. Els estiraments són bàsics en qualsevol entrenament o competició per ajudar a l’alliberació miofascial, a la recuperació muscular, alliberar al cos de tensions, augmentar la mobilitat i millorar la postura corporal.

Així doncs es pot dir que a millor qualitat muscular, millor salut i condició física hi haurà.

ELS ESTIRAMENTS

Una de les característiques importants que té el múscul i a la que se li dedica molt poc temps és l’elasticitat i la flexibilitat.
Per als amants de l’esport moure el cos a través de l’exercici físic és essencial, però la realitat és que si volem tenir més qualitat muscular, millor rendiment, millor mobilitat corporal i més longevitat no ens podem descuidar dels estiraments com a element important de recuperació dels músculs.

BENEFICIS DELS ESTIRAMENTS

  Milloren l’elasticitat i el to musuclar.
  Milloren la qualitat de la contracció muscular.
  Modulen la nostra postura mantenint la longitut correcta del múscul.
  Milloren la mobilitat.
  Milloren l’elasticitat dels nostres vasos sanguinis, millorant la circulació sanguínia.
  Desinflamen i refreden el múscul arribant a la seva recuperació.
  Participen en l’eliminació de l’àcid làctic generat com a residu metabólic produit per l’esforç físic.

En definitiva, els estiraments ens ajuden a millorar la qualitat muscular i així a prevenir lesions articulars i musculars com l’artrosi, tendinitis, contractures, entesitis, rampes i ruptures fibrilars entre d’altres.
L’error més comú és estirar per escalfar la musculatura. La fase d’escalfament és per escalfar el múscul mitjançant l’augment d’aport sanguini i els estiraments, en general, això no ho fan. Com ja hem vist en els beneficis, els estiraments no serveixen per a activar ni escalfar, sino refredar i recuperar el múscul. Així doncs no és recomenable estirar per escalfar la musculatura.

Els estiraments s’han de fer durant i després de l’activitat física. L’objectiu de l’estirament durant l’activita física és descongestionar el múscul per a enderrerir la fatiga muscular i la cremor generada per l’àcid làctic i no refredar-lo perquè ens permeti acabar l’activitat. Per aquest motiu el temps d’estirament no serà de més de 15-20 segons per múscul.

En canvi, l’objectiu de l’estirament després de l’activitat física, ja sigui d’un entrenament o competició, és RECUPERAR i refredar el múscul. Si no es recupera bé la musculatura, a la llarga les càrregues es van acumulant i es pot acabar produint lesions ja que la qualitat musuclar va disminuïnt. Per aquest motiu el temps recomanable per aquests estiraments és estar de 2 a 3 minuts per múscul.

Però si l’objectiu és recuperar la longitud d’un múscul escurçat els estiraments s’han de mantenir de 5 a 10 minuts per múscul.

EXECUCIÓ DE L’ESTIRAMENT

  Identificar el múscul que s’està estirant.
  Sentir tensió, MAI DOLOR.
  No fer rebots.
  Estirament sostingut.
  Sensació AGRADABLE d’estirament.
  Respiració contínua sense apnees.
  Relaxar-se, no estar tens.

 

Tamara Suárez
CEO KENKŌ FISOTERÀPIA


Fisioterapeuta acupuntora Col. 3763
Fisioterapeuta RFEN 2001-2009

Click to comment

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà.

More in Salut i Esport