Connect with us

Ajuntaments

A cent cap als cent

Des de fa quatre anys la gent gran d’Arenys de Munt va a cent. Concretament va “a cent cap als cent”. Aquest és el nom que rep el programa de la Diputació de Barcelona on està adherit el municipi des del 2016. Arenys de Munt, però, va més enllà i complementa la proposta amb activitats pròpies. Parlem de tot això amb la regidora d’Esports i Gent Gran del municipi, Marta de la Iglesia, i el tècnic de l’àrea, Pere Rifà. Ells també prediquen amb l’exemple.

Comencem explicant de què es tracta aquesta iniciativa.

Marta de la Iglesia: Aquest projecte consisteix a fer caminades amb la gent gran. Som un grup de quatre pobles assignats per sorteig i que cada any són diferents. I això permet conèixer el territori, sortir, fer companyonia, que es faci una bona colla i un bon ambient… i sobretot, fer esport.

Clar, perquè esport i gent gran és un binomi que no està renyit en cap cas.

Pere Rifà: No, no. De fet, no es tracta de portar gent gran a passejar, sinó que la gent no deixi de fer activitat física a mesura que es va fent gran. I com que té tant d’èxit vam decidir omplir els mesos buits que deixa la Diputació amb altres activitats que organitzem nosaltres mateixos. I ja hem anat a fer camins de ronda per la Costa Brava, un parell de vegades al Montseny, caminades per Montserrat, la vall de Núria, Gombrèn, la zona volcànica d’Olot…

M.I.: Amb les caminades de Diputació la gent es porta el menjar, i és un moment per compartir. A molts pobles ens fan activitats, i la cloenda del cicle també és divertit perquè fem de tot… Tai-txi, ballem…

P.R.: Quan fem les nostres caminades, al matí fem l’excursió, una ruta que sigui atractiva, dinem, i a la tarda fem una sortida cultural que complementa l’activitat, a un monument, un museu, un castell… Per exemple, ara al febrer anem a fer una ruta prop de Cardona i aprofitarem la tarda per visitar les mines de sal.

M.I.: Exacte. I ara també hem començat sessions de marxa nòrdica. Fa temps que en practiquem però ara la Diputació ens recomana fer-ne quan anem a caminar perquè especialment a la gent gran els ajuda molt, per mantenir l’equilibri, bellugar tot el cos, és molt adequat a nivell cardiovascular…

P.R.: Sí, hem fet cursos amb un company per ensenyar-ho després i ha tingut molta acceptació. Deixen d’utilitzar pals de muntanya, que és una manera diferent de caminar. La marxa nòrdica va molt bé per a l’esquena, per a les pujades… L’Ajuntament va adquirir pals de marxa nòrdica i els cedim a les passejades. I ara tenim un grup de WhatsApp de més de 120 persones per seguir les nostres activitats. I cada dia en som més. És un enrenou, però n’estem molt contents.

Caram, quin èxit!

P.R.: I tant! En alguna sortida hem hagut de fer servir dos autocars i tot… Com quan vam anar a caminar per Agramunt: a part de fer esport, també vam visitar el Museu del Torró i se’ns en va anar de les mans. Però el normal és fer un autocar gran, d’unes 60 places, i deixar gent en llista d’espera.

I la gent us diu que es troba millor fent esport?

P.R.: Mira, justament a la darrera excursió a Montgat hi havia unes pujades força grans. Ens van comentar que en alguns grups hi ha gent que les acaba pujant amb cotxe. Del nostre grup tots van arribar-hi perfectament.

M.I.: Has de pensar que portem gent que té entre 60 i 86 anys i caminen la mar de bé. A vegades millor que gent jove. Però d’això es tracta, que continuïn la seva vida d’una manera activa.

P.R.: Hi ha gent a qui li costa més, altres que no. I molts d’ells s’animen i van a caminar després cada dia un parell o tres d’hores pel seu compte, o es fan els seus propis grups per fer-ho i també juguem amb l’avantatge que Arenys de Munt és un lloc ideal per fer-ho.

I no només camineu. Feu altres coses amb la gent gran…

M.I.: Sí. També fem gimnàstica de manteniment, sessions de balls en línia… i també vam fer una sortida per anar a jugar a pàdel a les noves pistes del poble i els va encantar. Després vam esmorzar tots junts i ara començarem a lligar que la gent gran pugui continuar anant a fer pàdel i sessions d’entrenament. I a part, des de l’Ajuntament, amb l’empresa Natura Local, hem promocionat una aplicació per a mòbils on surten itineraris que tenim marcats a Arenys de Munt. Amb els mòbils ara ja no cal conèixer exactament el territori; no tens pèrdua.

P.R.: T’ho descarregues al mòbil i et guia pels llocs d’interès que tens al llarg de la ruta, i fins i tot t’explica els que tens a prop d’allà. Ara tenim quatre rutes, però la voluntat és anar-ho ampliant.